Sömnlöshet – ett växande problem i det moderna samhället

Begreppet sömnlöshet definieras som störningar i en normal sömnrytm och vakenhet, samt störningar i vilotid på natten och dess djup. De som klagar på sömnlöshet har oftast problem med att somna eller svårigheter att upprätthålla sömn, de vaknar för tidigt, de har dålig sömn som inte är tillräcklig att vila ordentligt.

Sömnlöshet – symptomen och effekterna

Kroppen har sin egen biologiska rytm och växling mellan sömn och vakenhet är en nödvändig förutsättning för att den fungerar korrekt. Numera är denna rytm ofta störd, vilket resulterar i sömnstörningar som för i tiden påverkade främst äldre människor, nu är de mer och mer vanliga hos unga människor.

Även om tillfällig sömnlöshet spelar ingen roll för hälsan eller inte är särskilt besvärlig eftersom en natts god sömn på nästa dagar snabbt eliminerar obehagliga symptom, orsakar sömnproblem som varar längre allmän sjukdomskänsla och stör väsentligt vardagsfunktioner.

En man som alltid är sömnig har en svagare intellektuell förmåga, långvarig reaktionstid, sämre minne och koncentrationsförmåga, tappar humör och motivation, kreativt tänkande och beslutsfattande förmåga sänker. Och vidare lider man av huvudvärk, har sämre fysisk kondition, är överkänslig mot ljud och ljus.

Sömnlöshet leder till ytterligare stress, nedstämdhet och depression, vilket i sin tur kan förvärra sömnlöshet och på det sättet skapas det en ond cirkel. Läkare betonar också att kroniska sömnproblem leder till ett försvagat immunförsvar, vilket kan bli orsaken till andra sjukdomar.

Sömnlöshet – orsakerna

Sämnlöshet dvs. insomnia är alla störningar som uppkommer på grund av svårigheter att somna, somna om, för tidig vakning eller vakning mitt i natten, ytlig sömn som inte ger fullständig återhämtning. Det finns olika typer av klassificeringar av sömnlöshet med hänsyn till deras bakgrund, bl.a. organisk och oorganisk, primär och sekundär.

På grund av varaktighet delar sömnlöshet i sin tur på sporadisk sömnlöshet som varar några dagar och är kort (t.o.m. en månad) och vanligen uppkommer till följd av reaktioner på stress och kronisk som varar mer än en månad och oftast orsakas av psykiska störningar eller kroniska sjukdomar.

Sammanfattningsvis kan orsakerna till sömnlöshet uppstår som resultat av tillfälliga yttre omständigheter, såsom buller, ogynnsamma förhållanden i ett rum avsett för att sova, ändring av tidszonen. En annan källa är psykogena faktorer – stressituation, emotionell upphetsning, livets problem eller konflikter. Orsaken till sömnlöshet brukar vara psykotiska tillstånd, depression, vanföreställningar, ångest och neurotiska tillstånd, nervsystemets störningar. Slutligen kan oförmåga att somna eller dålig sömnkvalitet vara resultatet av för mycket koffein, alkohol- eller läkemedelsförgiftning.

Sömnlöshet – behandlingen

När det gäller behandling av primär sömnlöshet, dvs. den som uppstår spontant, utan åtföljande sjukdomar, är det grundläggande att börja psykologisk terapi som ibland stöds av mediciner. Farmakologisk behandling används sömnmedel, lugnande medel, antidepressiva medel, antipsykotika. Det finns också en grupp av icke-receptbelagda läkemedel, till exempel: melatonin, lupulin som erhålls från humlekottar, vänderot, citronmeliss och olika preparat med en blandning av tillämpliga för detta ändamål vegetabiliska ämnen (t ex. Melatolin Plus).

Många människor som klagar på sömnlöshet provar en mängd olika sömntabletter, främst melatonin. Det är ett naturligt förekommande ämne i kroppen, en specifik regulator av den biologiska klockan som indikerar tiden för nattvila. Det utsöndras efter mörkrets inbrott och orsaker att vi blir sömniga, och dess brist kan bidra till problem med att somna och med sömn som är ordentligt avkopplande.

Naturliga kurer för sömnlöshet

Oavsett om sömnlöshet påverkar oss eller hur långt vi har undvikit denna typ av problem, är det värt att göra alla som behövs för att sova ordentligt i natt. Framför allt måste du följa regelbundna sovtider och undvika tupplurar mitt på dagen. Sovrummet bör vara väl vädrat och om det är möjligt, bör fönster vara öppna hela natten. Rumstemperaturen får inte vara för hög, eftersom man sover bättre när det är kallt.

Några timmar före sänggåendet bör man undvika kaffe, alkohol, cigaretter, tunga måltider, starka känslomässiga stimuli, till exempel i form en spänningsfilm, spänningsprogram eller en spänningsbok. Medan ett glas varm mjölk, kamomillte eller bad med humlekottar har lugnande effekt.

5.0
01

Category: Hälsa

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Article by: admin