Sömnlöshet – ett växande problem i det moderna samhället

Begreppet sömnlöshet definieras som störningar i en normal sömnrytm och vakenhet, samt störningar i vilotid på natten och dess djup. De som klagar på sömnlöshet har oftast problem med att somna eller svårigheter att upprätthålla sömn, de vaknar för tidigt, de har dålig sömn som inte är tillräcklig att vila ordentligt.

Sömnlöshet – symptomen och effekterna

Kroppen har sin egen biologiska rytm och växling mellan sömn och vakenhet är en nödvändig förutsättning för att den fungerar korrekt. Numera är denna rytm ofta störd, vilket resulterar i sömnstörningar som för i tiden påverkade främst äldre människor, nu är de mer och mer vanliga hos unga människor.

Även om tillfällig sömnlöshet spelar ingen roll för hälsan eller inte är särskilt besvärlig eftersom en natts god sömn på nästa dagar snabbt eliminerar obehagliga symptom, orsakar sömnproblem som varar längre allmän sjukdomskänsla och stör väsentligt vardagsfunktioner.

En man som alltid är sömnig har en svagare intellektuell förmåga, långvarig reaktionstid, sämre minne och koncentrationsförmåga, tappar humör och motivation, kreativt tänkande och beslutsfattande förmåga sänker. Och vidare lider man av huvudvärk, har sämre fysisk kondition, är överkänslig mot ljud och ljus.

Sömnlöshet leder till ytterligare stress, nedstämdhet och depression, vilket i sin tur kan förvärra sömnlöshet och på det sättet skapas det en ond cirkel. Läkare betonar också att kroniska sömnproblem leder till ett försvagat immunförsvar, vilket kan bli orsaken till andra sjukdomar.

Sömnlöshet – orsakerna

Sämnlöshet dvs. insomnia är alla störningar som uppkommer på grund av svårigheter att somna, somna om, för tidig vakning eller vakning mitt i natten, ytlig sömn som inte ger fullständig återhämtning. Det finns olika typer av klassificeringar av sömnlöshet med hänsyn till deras bakgrund, bl.a. organisk och oorganisk, primär och sekundär.

På grund av varaktighet delar sömnlöshet i sin tur på sporadisk sömnlöshet som varar några dagar och är kort (t.o.m. en månad) och vanligen uppkommer till följd av reaktioner på stress och kronisk som varar mer än en månad och oftast orsakas av psykiska störningar eller kroniska sjukdomar.

Sammanfattningsvis kan orsakerna till sömnlöshet uppstår som resultat av tillfälliga yttre omständigheter, såsom buller, ogynnsamma förhållanden i ett rum avsett för att sova, ändring av tidszonen. En annan källa är psykogena faktorer – stressituation, emotionell upphetsning, livets problem eller konflikter. Orsaken till sömnlöshet brukar vara psykotiska tillstånd, depression, vanföreställningar, ångest och neurotiska tillstånd, nervsystemets störningar. Slutligen kan oförmåga att somna eller dålig sömnkvalitet vara resultatet av för mycket koffein, alkohol- eller läkemedelsförgiftning.

Sömnlöshet – behandlingen

När det gäller behandling av primär sömnlöshet, dvs. den som uppstår spontant, utan åtföljande sjukdomar, är det grundläggande att börja psykologisk terapi som ibland stöds av mediciner. Farmakologisk behandling används sömnmedel, lugnande medel, antidepressiva medel, antipsykotika. Det finns också en grupp av icke-receptbelagda läkemedel, till exempel: melatonin, lupulin som erhålls från humlekottar, vänderot, citronmeliss och olika preparat med en blandning av tillämpliga för detta ändamål vegetabiliska ämnen (t ex. Melatolin Plus).

Många människor som klagar på sömnlöshet provar en mängd olika sömntabletter, främst melatonin. Det är ett naturligt förekommande ämne i kroppen, en specifik regulator av den biologiska klockan som indikerar tiden för nattvila. Det utsöndras efter mörkrets inbrott och orsaker att vi blir sömniga, och dess brist kan bidra till problem med att somna och med sömn som är ordentligt avkopplande.

Naturliga kurer för sömnlöshet

Oavsett om sömnlöshet påverkar oss eller hur långt vi har undvikit denna typ av problem, är det värt att göra alla som behövs för att sova ordentligt i natt. Framför allt måste du följa regelbundna sovtider och undvika tupplurar mitt på dagen. Sovrummet bör vara väl vädrat och om det är möjligt, bör fönster vara öppna hela natten. Rumstemperaturen får inte vara för hög, eftersom man sover bättre när det är kallt.

Några timmar före sänggåendet bör man undvika kaffe, alkohol, cigaretter, tunga måltider, starka känslomässiga stimuli, till exempel i form en spänningsfilm, spänningsprogram eller en spänningsbok. Medan ett glas varm mjölk, kamomillte eller bad med humlekottar har lugnande effekt.

Category: Hälsa

6 comments

  1. Det stämmer med njutningsmedel. Jag undrade länge varför jag inte kunde sova, men det slog inte mig att orsaken eller en av anledningarna kan vara cigarettrök. Jag röker vanligtvis i rummet där jag sover, för i tiden gick jag till sängs utan att vädra. Ibland var det tät rök i rummet 😀 men jag tog mitt förnuft till fånga och började vädra ordentligt. Och sömnen har blivit bättre. Det är sant med sprit också. Ett, två bra humleöl då och då kan ha en positiv inverkan på sömn, men större mängd alkohol orsakar bara att jag har en ytlig sömn och att jag ofta vaknar och sedan känner jag trötthet och sömnighet hela dagen…

  2. Jag kan inte sova sedan ca. 1,5 år, då började mina problem med arbetet och jättestress. Turbulens med arbetet är över men tyvärr inte med sömnen. Jag blir störd av vakningar under natten, utan anledning, det finns inga buller eller andra faktorer som stör sömnen. Helt plötsligt är jag medveten igen, jag öppnar mina ögon och det är slut. Och det kan hända flera gånger på en natt. Det sliter sönder mig. Jag trodde att det gällde psyke, att det var till följd av stress och att allt automatiskt skulle sluta när jag tar bort stress. Och det var tyvärr inte så. Har du någon aning om vad man ska göra åt det?

  3. Clara36, du är kanske bara blockerad, du har blivit så uppslukad av dina sömnproblem och det faktum att du inte kan lösa dem att du funderar för mycket över det. Du förväntade dig att frisk sömn skulle komma tillbaka som genom ett trollslag, men tyvärr är det inte alltid så. Det är lätt att fastna i en ond cirkel av sömnlöshet, men ibland är det svårt att ta sig ur den. Det kan också vara så att du fokuserade på svårigheter i jobbet och du trodde att dessa är de enda orsakerna av sömnproblem, och kanske i verkligheten är skäl dolda någon annanstans? Kanske har du någon annan stress, spänning som uppenbarar sig på natten? Försök att använda metoder som ofta rekommenderas för sömnlöshet, någon avslappnande musik, bad, örter eller kosttillskott, promenader på kvällen, osv… och framför allt, skulle jag rekommendera att sluta tänka på dessa problem med sömn och koppla av och varva ner. Om du går till sängs med inställningen att du troligen inte kommer att kunna sova igen, så det kommer att bli så utan tvekan 😉

  4. Sömnlöshet är fruktansvärd, min man har kämpat mot den i flera år. Bra och dåliga dagar … Han är bra fysiskt, det är mer en fråga om hans koleriska natur och konstant nervositet. Nyligen har vi märkt en stor förbättring tack vare tillskott av mineraler (främst magnesium) och B-vitaminer och melatonin.

  5. Var uppmärksam på vilken tid du äter middag och vad du äter då. Det verkar inte så viktigt men det orsakade mina fruktansvärda sömnproblem. Jag sov oroligt, jag hade en mycket tunga drömmar, och ofta mardrömmar och jag vaknade ofta. Jag trodde att det var nerver, stress och slutligen hamnade hos psykologen. Men när jag berättade min sjukdomshistoria, visade sig att jag är benägen att småäta och ha stora middagar och det var den enda lösningen till problemet.

  6. Det är värdelöst att gå till doktorn eftersom han bara ger mig droger och inget annat. Och jag vill inte ta sömnpiller, jag vill inte förstöra mig fullständigt :/

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Article by: admin