Hur går man ner 10 kg snabbt och behåller effekterna av behandlingen?

En effektiv och snabb viktminskning är inte en enkel sak. De flesta som har försökt att nå detta resultat, eller följde strikta dieter eller tränade hårt och om de lyckades att uppnå den önskade effekten, gick de upp i vikt igen i många fall efter en viss tid. Hur går man ner 10 kg snabbt och undvika jojo effekten?

10 kg på en månad eller på två veckor? Snabbast betyder inte alltid effektivast!

Nästan alla drömmer om att gå ner i vikt utan större uppoffringar och försakelser. Dessutom hävdar många tillskotts tillverkare att det räcker att ta ett visst preparat för att förverkliga en sådan dröm inom en kort tid och utan kost eller fysisk aktivitet. Bantning är emellertid en fråga som måste betraktas allvarligt, systematiskt och ansvarsfullt. Alltför intensiv och snabb viktminskning skadar inte bara hela kroppen, men orsakar också nästan säkert jojo effekten. Även om den ideala figuren utan tvekan är ett mål som är värt vissa uppoffringar, är det inte meningslöst att försöka uppnå det till varje pris.

Det handlar inte bara om negativa hälsoeffekter, men också ful slapp hud och framför allt oväntade resultat efter avslutad behandling. Om vi genom exempelvis att följa en mycket strikt diet går ner i vikt 10 kg på 2 veckor, kommer metabolismen att vara avsevärt långsammare efter denna tid, för det första, och kroppen kommer att lagra mer. För det andra, efter behandlingen ska kroppen sakna näringsämnen, vilket resulterar i ett konstant och intensivt hungersug. Då är det mycket enkelt att börja äta i omåttliga mängder och öka kraftigt i vikt.

Det enda sättet är, vare sig man vill eller ej, en måttlig och sund bantning, en noggrant planerad strategi för att införa och främja nya matvanor och ständig fysisk aktivitet. Detta låter inte särskilt imponerande, men vi kan bara uppnå så snabba (ca. 10 kg på 2 månader) och framför allt hållbara effekter på det viset.

Effektiv bantning 10 kg

Kost är en grund för viktminskning, vare sig man vill eller ej. Det är inte sant att du kan ta något läkemedel eller kosttillskott och samtidigt stoppa i dig godis utan konsekvenser och gå ner i vikt. Och det handlar inte om fastande, redan av de skälen som beskrivs ovan. Det är fråga om genomförandet av flera grundläggande principer för en ny typ av näring. Först och främst måste kosten som ska leda till snabb viktminsking vara varierad. Det finns gott om produkter med lågt kaloriinnehåll som kan ersättas de traditionella och du behöver inte svälta eller äta enformigt.

Dessa produkter inkluderar bl.a. en mängd krossgryn, havregryn och fullkornsspannmål, magera mejeriprodukter, magert kött och fisk (företrädesvis kokta), frukter och grönsaker, frön, nötter, kärnor.

Hur kan man gå ner 10 kg inom kort och utan jojo effekten? Här är några grundläggande principer:

  1. Du bör noggrant planera menyn för hela veckan och under inga omständigheter äta vad som helst och slumpmässiga saker.
  2. Man borde äta oftare och mindre, företrädesvis 5 små måltider om dagen.
  3. Vi äter mycket långsamt och därmed stiller vi hunger snabbt och begränsar antalet kalorier som inhämtas.
  4. Man kan inte småäta mellan måltiderna.
  5. Livsmedel bör vara rika på fiber som orsakar en känsla av mättnad och dessutom reglerar matsmältningen.
  6. På menyn måste de stora mängder av råa grönsaker och vissa frukter finnas.
  7. Frukost bör vara näringsriktig och den sista måltiden, mycket enkel ska ätas minst 4 timmar före sänggåendet.
  8. Man bör dricka mycket, vatten, eventuellt frukt eller grönt te, naturligtvis, utan socker.

Vad man ska äta för att gå ner i vikt:

  • Grönsaker – mycket viktiga i viktminskning eftersom de innehåller fibrer som gynnsamt påverkar ämnesomsättningens hastighet och kvalitet, dessutom har de lågt kaloriinnehåll och ge en känsla av mättnad. De kan vara kål, broccoli, blomkål, gurkor, brytbönor, zucchini, sallad, paprika, tomater, sojabönor.
  • Frukter. Däribland är frukter med högt kaloriinnehåll och ett högt glykemiskt index som bananer, vindruvor, dadlar, fikon, granatäpplen, kiwi, päron, torkade plommon som bör ätas i begränsade mängder. Istället kan du fritt äta jordgubbar, smultron, hallon, björnbär, körsbär, äpplen och blåbär. Det finns även frukter som stöder viktminskning eftersom de dämpar aptiten och även stimulerar fettförbränningen. Dessa är grapefrukt, ananas, papaya och fikonkaktus.
  • Låg bearbetade spannmålsprodukter, osiktade mjölprodukter och fullkornsprodukter. Fullkornsbröd, brun eller vildris, orostade krossgryn – hirsgröt, korngryn, bovetegröt, pärlgryn.
  • Mejeriprodukter – naturell yoghurt, kefir och ej smaksatt kärnmjölk, samt fettfri och helfet färskost, lättmjölk.
  • Färskt och obearbetat kött, företrädesvis mager. Kyckling, kalkon, kanin, nötkött, viltkött, kalv, lamm, företrädesvis kokt eller stekt utan fett eller med en minimal mängd frisk olja.
  • Fisk, företrädesvis färsk, bakad i folie eller ångkokt med grönsaker. Den är nyttigare än kött, rik på protein och innehåller många essentiella fettsyror.
  • Frön, kärnor och nötter – innehåller mycket fiber som effektivt kan öka ämnesomsättningen och samtidigt stödja fettförbränningen.
  • Vegetabiliska fetter, företrädesvis i form av olivolja, linolja eller kokosolja.
  • Vatten. Kost som garanterar snabb viktnedgång måste innehålla en stor mängd av vatten, cirka 2 liter om dagen.

Vad man ska undvika för att gå ner i vikt:

  • Vitt bröd. Högförädlade mjöl innehåller varken fiber eller rätt mängd vitaminer eller mineraler, men förser kroppen med s.k. tomma kalorier.
  • Godis. Det är inte bara en stor mängd socker, men även transfettsyror och alla skadliga tillsatser.
  • Smaksatta ost, yoghurter, kärnmjölk. De innehåller också stora mängder socker och olika smakförbättrare och smakförstärkare.
  • Feta soppor och såser smaksatta med mjöl och grädde.
  • Stekt och panerat kött, särskilt i s.k. djupt fett.
  • Korvprodukter och charkuterivaror.
  • Högförädlade livsmedel – alla soppor och såser i pulverform, müsli, chips, flingor, pinnar, också halvfärdiga produkter laddade med konserveringsmedel, med massor av salt och transfettsyror, konserveringsmedel och andra saker. Produkter som beskrivs som “fit” eller “light” tillhör tyvärr till denna kategori.
  • Snabbmat – riktiga kaloribomber med ingredienser som mest bidrar till fetma – socker och salt i stora mängder, ohälsosamma fetter.
  • Söta och kolsyrade drycker. Alkohol. De är höga i kalorier och stimulerar aptiten.

Motion för viktminskning – hur ökar man fettförbränningen?

En del människor kan förmodligen känna sig besvikna, men även om diet är grunden för viktminskning, är den inte allt. Den optimala lösningen är en kombination av lämplig kost och fysisk aktivitet som stödjas av ett tillskott av god kvalitet. På detta sätt kommer vi att uppfylla vårt huvudsakligt syfte – viktnedgång på 5, 10 eller även 15 kilo.

Aerob träning kan till exempel hjälpa till att öka fettförbränning. Det är inte en hård träning, eftersom den inte kräver mycket ansträngning. Den är inte så krävande och passar nästan alla. Träningen bör vara ungefär en timme för att vara effektiv för viktminskning. Om vi ​​vill förstärka effekten av förbränning, är det värt att kombinera styrketräning med aerob träning. Det kan se ut så här: 20 minuters träning med hantlar, sedan 40 minuter på en stillastående cykel.

Intervallträning anses bäst för att bränna kroppsfett och handlar om att under samma träningspass varva hög intensitet med lägre intensitet, till exempel löpning i högre farter blandad med en måttlig joggning. Detta är dock en mycket intensiv träning, avsedd mer för dem som redan är aktiva inom idrott.

Hur kan man gå ner 10 kg snabbt – tilläggsbehandling

Som redan nämnts, kräver viktminskningsprogram en noggrant genomtänkt strategi, endast då kommer den att vara effektiv. De grundläggande elementen i denna strategi är kost, fysisk aktivitet och rätt tillskott som kommer att stödja processen.

Det kan vara beprövade termogenes, fettförbrännare som är baserade på naturliga ingredienser. Denna typ av tillskott, till exempel Fast Burn Extreme, som dämpar aptiten, ökar metabolismen och fettreduktion som önskas. Genom att konsekvent tillämpa alla delar av vår plan, kommer vi säkert att uppnå den önskade effekten av slank figur och allt detta på en relativt kort tid.

Category: Bantning

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Article by: admin