Hur påskyndar man metabolismen? Några enkla tips

Det har hörts mycket på senaste tiden om bra eller dålig metabolism och hur man kan påskynda den i samband med viktminskning. Vad exakt är denna reaktion? Kan man påverka den och hur kan metabolism vara vår allierade i kampen för en slank kropp? Lär känna hur man kan öka metabolismen i flera steg.

Vad är metabolism och vad påverkar graden av dess intensitet?

Metabolism dvs. ämnesomsättning beskriver alla biokemiska reaktioner och omvandling av energi som förknippas med dem och förekommer i levande organismer. Tack vare dessa processer är tillväxt, reproduktion, svar på stimuli möjliga. Detta begrepp blev populär i samband med kroppens absorption av kalorier och är förbundet med viktökning eller viktminskning. Mot bakgrund av vetenskaplig forskning finns det ingen tvekan om att mer intensiv ämnesomsättning innebär snabbare kaloriförbränning och därför minskning i vikt och vice versa långsammare metabolism är kopplad med lagring av kroppsfett och viktökning.

Metabolismens hastighet är individuell för varje person och beror på flera faktorer – ålder, kön, kroppsvikt, hälsotillstånd. Till stor del beror det också på genetik, men du kan påverka ämnesomsättningens hastighet genom att införa en ändring av livsstil, kost, fysisk aktivitet.

En fel livsstil kan orsaka en långsammare metabolism och göra oss gå upp i vikt, men en rätt livsstil kan påskynda den och leda till en systematisk viktminskning.

Hur kan ämnesomsättning påskyndas?

Som redan nämnts, trots de förhållanden som vi inte har något inflytande på, kan vi ändra metabolismens hastighet genom att införa några långsiktiga förändringar. Det är uppenbart att om vi vill påskynda och förbättra ämnesomsättningen, måste vi först och främst börja med kosten.

Hur man påskyndar metabolismen: första villkoret – förändring av kosten och sätt att äta

1. Vi bör ha en lätt diet med lite (inte mycket) minskat kaloriinnehåll. Kosten bör innehålla flest: magra mejeriprodukter, magert kött och fisk, grönsaker och frukt. Den måste också ha sammansatta kolhydrater, dvs. fullkornsprodukter, kli, spannmålsflingor, kärnor och frön, hälsosam fett i form av vegetabilisk olja eller olivolja.

Du bör definitivt begränsa mängden sockerintag och företrädesvis sluta med godis. Socker skapar en känsla av hunger, orsakar en kraftig ökning och sedan en nedgång i blodglukos, vilket resulterar i trötthet i mitten av dagen, ökar också förmågan hos kroppen att lagra fett. För att påskynda ämnesomsättningen lägger vi kryddor såsom: peppar, ingefära, kanel, chili till rätter, vilket underlättar matsmältningen och intensifierar metabolismen.

2. Så att vår kropp kunde fungera bra är det av stor betydelse inte bara vad och hur mycket vi äter, men också hur vi äter. Man bör äta mindre måltider oftare, dvs. 4 – 5 gånger om dagen var tredje timme, men en bör överdriva inte, bara äta tillräckligt mycket för att inte vara hungrig.

Den värsta delen av vår kroppsbyggnad är att äta oregelbundet eftersom kroppen inte vet när den kan förvänta sig nästa dos och börjar samla mat och ämnesomsättningen blir avsevärt långsammare. Vi svälter inte alls, trots framträdandet bidrar det inte till fasta viktminskning eftersom otillräcklig mängd och tvivelaktig kvalitet på näringsämnen som intagas orsakar också att kroppen börjar spara mer och lagrar mer fett.

3. Det är obligatoriskt att äta en rejäl frukost. Det är värt att nämnda här ett gammalt ordspråk – Ät frukost som en kung men kvällsmat som en tiggare. Frukost är utan tvekan den viktigaste måltiden på dagen. Efter ett nattavbrott i energiförsörjningen måste den första måltiden innehålla alla nödvändiga näringsämnen för att kroppen kunde fungera korrekt under dagen. Om du inte förser kroppen med dem inom 1-2 timmar efter du har stigit upp ur sängen, kommer du att sakta ämnesomsättningen och känna hunger hela dagen. Frukost bör innehålla livsmedel som är rika på sammansatta kolhydrater, grönsaker och frukt. Fiber i dem orsakar en känsla av mättnad och hjälper matsmältningen.

4. Mängden och typen av vätska som du dricker är också viktig. Vatten spelar en mycket viktig roll i ämnesomsättningen. Du bör dricka ca 2 liter mineralvatten i små portioner under dagen. Ett glas vatten som dricks på tom mage kommer att rena mag- och tarmkanalen och förbättra matsmältningen. Det är också värt att komma ihåg grönsaksjuicer (utan socker) och grönt te.

Hur man kan påskynda metabolismen: andra villkoret – motionera mer!

Samband är uppenbart – ju högre fysisk aktivitet, desto bättre metabolism och vackrare kropp. Varje form av motion är önskvärd, särskilt om du leder en stillasittande livsstil. Det behöver inte vara ansträngande lopp eller träningar på gymmet, det räcker med aktiv fritid, en snabb promenad, stavgång, cykling, simning. Om du vill förlora flera kilon, bör du förstås införa mer kraftfull träning som en daglig rutin. I alla fall, det är viktigt att motionera varje dag och morgonövningar är ett bra sätt att få igång din ämnesomsättning för hela dagen.

Hur man kan påskynda metabolismen: tredje villkoret – användningen av kosttillskott

Det är välkänt att en omfattande åtgärd på flera nivåer ökar chansen att lyckas inom något område. I detta fall är det likadant – kosttillskott som innehåller koncentrerade extrakt från växter, som påskyndar metabolismen, kommer att stärka dina ansträngningar och hjälpa till att uppnå framgång. Nu finns det ett stort antal bra kosttillskott på marknaden som stödjer viktminskning. Vi tycker att det finns några tillskott som utmärkta och bör rekommenderas, bland annat:

Silvets – ett perfekt sammansatt preparat som innehåller 6 naturliga ämnen med med erkänd effekt som er bantning. Dessa är: Acaibär, guarana, grönt te, cayennepeppar, bioperin och L-karnitin. Silvets minskar aptiten, ökar ämnesomsättningen, hjälper till att bränna kalorier och höja energinivå.

Garcinia Cambogia Actives – vid sidan av andra ämnen som är kända från sin effektivitet, innehåller det hydroxicitronsyra (HCA), som bränner fett och reducerar aptiten. García Cambogia är en av bästa medel för att få en slank kropp.

Fast Burn Extreme, avsett främst för idrottare och människor som regelbundet utövar fysisk aktivitet, är en effektiv fettförbrännare med många ämnen som effektivt stödjer ämnesomsättningen och aktiverar minskning av kroppsfett.

Category: KostKosttillskott

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Article by: admin